Prowadzą aktywne życie zawodowe i społeczne. Mają dzieci, rodziny, pracują zawodowo, snują plany i marzenia. Są takie jak my wszyscy i przede wszystkim chcą być szczęśliwe. Odzyskany niedawno spokój burzy jednak wkraczający do ich świata zaawansowany rak piersi. To może być scenariusz życia każdej kobiety zmagającej się z rakiem piersi ? gdy rak nawraca lub atakuje w stadium zaawansowanym. Tuż po diagnozie przychodzi strach i niepewność, a po jej oswojeniu ? poczucie wykluczenia. Kobiety z zaawansowanym rakiem piersi zwykle żyją w cieniu choroby, są niewidzialne dla społeczeństwa i systemu. Symbolicznie z tą sytuacją ?rozprawia się? najnowszy spot kampanii BreastFit, którego premiera ? na wielkim ekranie ? miała miejsce 28 czerwca w Multikinie Ursynów podczas wyjątkowego BreastFit Day.
Wieczór, wielki ekran, wypełniona sala kinowa ? na pozór seans filmowy taki, jak każdy inny. Jednak zamiast aktorów widzimy pacjentki, które opowiadają o swoich doświadczeniach związanych z chorobą: ?Dzień, w którym usłyszałam diagnozę był najgorszym dniem w moim życiu?, ?Byłam przekonana, że za chwilę umrę?. O swojej chorobie mówią otwarcie ? ?zaawansowany rak piersi?, przełamując tabu, rozpoczynając publiczną dyskusję nt. zaawansowanego raka piersi i przekazując wszystkim wiadomość: Od dziś nie chcemy być niewidzialne!
Nie znamy go, więc się go boimy
W Polsce rak piersi stanowi ok. 23 proc. wszystkich zachorowań na nowotwory złośliwe u kobiet. Według danych Krajowego Rejestru Nowotworów, w 2015 r. raka piersi wykryto u ponad 18 tys. Polek i uznano go za przyczynę ponad 6,3 tys. zgonów. O ile udało nam się ?oswoić? z rakiem piersi jako takim, o tyle jeśli mowa o zaawansowanym raku piersi, temat spychany jest na margines. Tymczasem do postaci zaawansowanej rak piersi rozwija się u ok. 30 proc. chorych kobiet. Jak to możliwe, że pacjentki z zaawansowanym rakiem piersi są niewidzialne dla społeczeństwa i systemu, który powinien zapewniać im możliwie najlepszą ochronę?
? Fundacja OnkoCafe ? Razem Lepiej już od 4 lat walczy z problemem, jakim jest brak otwartości do rozmowy nt. zaawansowanego raka piersi, wciąż mamy bardzo niską świadomość na temat tej choroby. Pacjentki w momencie diagnozy są przerażone, boją się, że całe ich dotychczasowe życie ulegnie zmianie. Zastanawiają się, czy będą mogły być zaangażowane w swoje życie tak jak do tej pory ? w roli matek, żon i córek, czy główną rolę w ich życiu przejmie zaawansowany rak piersi ? mówi Anna Kupiecka, Prezes Fundacji OnkoCafe ? Razem Lepiej.
Chcemy wyjść z cienia!
Stały postęp w leczeniu zaawansowanego nowotworu piersi coraz częściej pozwala pacjentkom żyć z rakiem piersi jak z chorobą przewlekłą. Leczenie w stadium zaawansowanym koncentruje się na wydłużeniu życia kobiet zmagających się z chorobą oraz poprawie jego jakości poprzez ograniczenie dolegliwości bólowych. Jednak mimo postępu medycyny, pogłębia się dysproporcja w dostępie do skutecznych i nowych metod leczenia. Pacjentki w Polsce nie mogą korzystać z najnowocześniejszych metod leczenia, które dostępne są dla ich koleżanek w krajach Europy Zachodniej. Dodatkowo dramat chorych pogłębia także wykluczenie z życia społecznego. Z dostępnych badań wynika, że blisko 47 proc. Polek ze zdiagnozowanym rakiem piersi i ich opiekunów czuje się negatywnie postrzegana przez społeczeństwo. Dane te podkreślają konieczność i pilną potrzebę zwiększenia wsparcia dla kobiet z zaawansowanym rakiem piersi.
Zaawansowany rak piersi to nie tylko osobista tragedia, to także istotny problem społeczny, który dotyka najbliższych pacjentki i ma wpływ na całe społeczeństwo. Dlatego kampania BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa zwraca uwagę na istotną rolę najbliższych we wsparciu kobiety w chorobie.
Kampania powstała z inicjatywy Fundacji OnkoCafe ? Razem Lepiej, jej partnerem jest Novartis Oncology. Celem kampanii jest zachęcenie do systematycznych badań i edukacja na temat choroby, jaką jest zaawansowany rak piersi. Partnerami społecznymi kampanii ?BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa? są: Polskie Amazonki Ruch Społeczny, Fundacja Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Alivia ? Fundacja Onkologiczna Osób Młodych, Federacja Stowarzyszeń ?Amazonki?, Stowarzyszenie AMAZONKI Warszawa-Centrum, Fundacja Rak?n?Roll ? Wygraj życie. Partnerzy Medialni kampanii: Multikino, RPL FM, Sieć dla Zdrowia. Kampanię wspierają: Przelewy24.pl.
III edycja kampanii objęta została Honorowym patronatem Małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser ? Dudy. Partnerem specjalnym kampanii jest Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.
Spot kampanii dostępny jest pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=NazHeW8WGZ4